De
børn vi møder i vores undervisning støder også på statistik og sandsynlighed
uden for klasseværelset. For i hvert fald mange drenges vedkommende, f.eks.
mine egne tre nevøer, i computerspil som World of Warcraft og League of
Legends. På dette skærmbillede fra World of Warcraft kan man se et eksempel på
hvor man kan støde på stokastik udenfor skolen.
For
kategorien ”Critical stike”, som er på 21%, betyder det f.eks., at dine angreb 21%
af gangene vil gøre ekstra skade på din modstander. Underforstået i dette er naturligvis, at de andre 79% af gangene vil angrebet blot være et normalt angreb.
Et
andet eksempel er websitet wowhead.com, som er en hjemmeside, som beskæftiger
sig med World of Warcraft. Siden fungerer som en slags uofficiel database for
World of Warcraft, f.eks. kan man slå en fjende op og se hvilken skat man har
en chance for at få hvis man besejrer ham/hende, som vist på billedet nedenfor.
Disse skatte forbedrer dine evner, så man f.eks. kan
forbedre de førnævnte 21% til 22%. Dermed kan man naturligvis klare sig bedre
når man skal ud og besejre den næste fjende. Det er i tilfælde som dette, at man kan høre RNG-guderne omtalt. RNG står for Random Number Generator eller Tilfældigt Tal Generator. Det er en computeroperation, som vælger et tilfældigt tal, mange gange mellem 1 og 100, så hvis man gerne vil have den øverste ting i ovenstående billede, skal det tilfældige tal altså være 29 eller lavere for at man får skatten når man har besejret fjenden. Dette gør spillet hver gang man besejrer denne fjende, og man kan derfor høre spillere sige, at RNG-guderne var med eller mod en afhængigt af om det tilfældige tal nu faldt ud til ens fordel eller ej.
Der findes endda hele hjemmesider dedikeret til at beregne,
om det nu også er bedst at forbedre de 21% til 22% eller om det måske bedre kan
betale sig, at forsøge at forbedre de 10% fra kategorien ”Haste”.
Dette gøres vha. simuleringer og spiller-baserede tests, ligesom der findes programmer, der kan ”optage” hvordan du spiller, så man bagefter kan hvordan man har performet i forhold til hvad simuleringerne forudsagde. Dette kaldes samlet ”Theorycrafting” og kræver et forholdsvist højt niveau af stokastisk viden for at man kan følge med i udregningerne, som derudover er på engelsksprogede hjemmesider, så her er man i hvert fald henne i mellemtrinnet eller udskolingen før man støder på elever, som benytter disse værktøjer.
Dette gøres vha. simuleringer og spiller-baserede tests, ligesom der findes programmer, der kan ”optage” hvordan du spiller, så man bagefter kan hvordan man har performet i forhold til hvad simuleringerne forudsagde. Dette kaldes samlet ”Theorycrafting” og kræver et forholdsvist højt niveau af stokastisk viden for at man kan følge med i udregningerne, som derudover er på engelsksprogede hjemmesider, så her er man i hvert fald henne i mellemtrinnet eller udskolingen før man støder på elever, som benytter disse værktøjer.
Eksempler er https://www.altered-time.com/forum/
og http://worldoflogs.com/.
Jeg håber I har lært lidt mere om den verden som nogle af
vores elever befinder sig i, og at I dermed har fået øjnene op for at der
findes indholdsemner indenfor statistik og sandsynlighed, som nogle elever finder
både virkelighedsnære og meningsfulde og dermed gør, at de kan se den dybere mening i at lære denne del
af matematikken.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar