Ved
observation i en 4. klasse fik jeg lov til at følge med i en piges løsning af
nogle kopiark. Hun havde fået disse udleveret efter hurtigt at være blevet
færdig med grundbogen.
Forhistorien
for dette er, at hun havde spurgt, om hun måtte springe nogle sider i bogen
over, da hun godt kunne finde ud af det.
Jeg kommer
hen til hende, da hun er i gang med opgave 3. Jeg spørger ind til, hvad hun er i
gang med og hun forklarer, hvad hun skulle beregne i de foregående opgaver. Jeg
bider mærke i, at hun bruger ordet ”gætte” i forhold til svarmulighederne.
Da vi kommer
til den 3. opgave, kan jeg se, at hun har løst den forkert. Billedet er taget
efter, hun har fået løst opgaven rigtigt, og derfor er den rigtige svarmulighed
angivet.
Jeg spørger
hende, om hun vil læse opgaven for mig, og hun begynder at forklare opgaven med
egne ord, men jeg stopper hende, og spørger om hun ikke ordret vil læse opgaven
for mig. Det prøver hun på, men hun læser ikke ordret, men omformulerer enkelte
sætninger. Jeg er ikke sikker på, at hun selv er klar over, at det er det hun
gør!
Jeg spørger
hende, hvordan hun er kommet frem til løsningen i denne opgaver, og hendes svar
er, at hun havde gættet. Tallet 15 er nævnt i opgaven, og beskriver i denne
sammenhæng et kvarter. Hun siger, at det må være 16 der er svaret, at det
ligger tættest på et kvarter. Hun siger igen, at hun har gættet. Jeg spørger
hende, hvordan hun kan beregne det rigtige resultat, og det kan hun ikke svare
på. Vi gennemgår opgaven sammen, for at få klarlagt hvilke oplysninger hun kan
bruge til noget. Hun kommer i første omgang frem til, at svaret stadig må være
16. Hun siger, at hvis hun tager 3 km 5 gange, som i 5 kvarter, så bliver det 15,
og det er det tal der ligger tættest på 16. Hun overvejer slet ikke muligheden,
at hun skal udregne km/timen eller km/4x 15 min. Vi taler lidt om km/timen - og
om hvor mange kvarter der er på en time. Så langt er hun med, og hun kommer
også frem til, at det så må være 4 kvarter, hun skal gøre brug af, for at kunne
løse opgaven.
Min opfattelse af denne elev, efter
observation og samtale er, at hendes tilgang og udstråling er selvsikker, men
at hun ikke har styr på, hvordan hun skal sætte et beregningsudtryk op for
denne type opgaver. Der er dermed risiko for, at læreren bliver vildledt af det
selvsikre ydre, og dermed risiko for, at elevens udfordringer ikke bliver
opdaget i tide. Jeg vurderer også, at eleven selv tror, at hun har styr på det,
netop fordi læreren måske ikke tager sig tid, eller har tid til at sætte sig
sammen med hende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar