Elever skal involveres i evalueringen
Ifølge Utdanningsdirektoratet i Norge skal elever
trænes i at vurdere deres eget arbejde og dermed selv være med til at styre
deres læring.
Eleverne bliver ved at deltage i
vurderingsarbejdet mere bevidste om, hvor de befinder sig i deres
læringsforløb, hvor de skal hen og hvordan de bedst kommer derhen.
Selvvurderingen er altså en forudsætning for, at eleverne får et reflekteret
forhold til deres egen læring. Eleverne skal være med til at vurdere deres eget
arbejde, deres faglige udvikling samt deres kompetencer.
Hvordan involverer man så eleverne i
vurderingsarbejdet?
- · Gennem målstyret undervisning
- · Gennem feedback
- Nogle lærere har haft gode erfaringer med at lade eleverne vurdere deres arbejde før læreren giver yderligere feedback.
- Derudover lader en del lærere, de enkelte elever vurdere hinandens arbejde, hvilket skulle være godt og læringsfremmende for eleverne. Dette forudsætter et godt og trygt læringsmiljø, hvor der er gjort klart, at tilbagemeldingerne kun skal baseres på elevernes faglige præstationer.
- · Gennem forskellige aktiviteter
- Eleverne kan
holde styr på deres egen læring ved at give sig tid til at reflektere over
deres arbejde og/eller deres udbytte af undervisningen. Herunder er der nogle
forslag til aktiviteter, der kan bruges til at vurdere dette.
To stjerner og et ønske
Denne aktivitet
kan både bruges som evaluering af eget arbejde, klassekammeraters arbejde samt
lærerens undervisning. Aktiviteten går ud på, at eleven vælger to ting, der er
gode (stjerner) samt en ting der godt kunne være bedre (ønske).
Stop og reflekter
Eleverne vurdere
sit eget arbejde ved at tage en lille pause på ca. 2 minutter, hvor de reflekterer
over, hvad de har lært.
Exitlapper
Denne
evalueringsaktivitet minder en smule om ”Stop og reflekter”, men eleverne får
her længere tid til at tænke over, hvad de har lært i løbet af undervisningen.
Idéen er, at eleverne skal skrive deres refleksioner ned på nogle papirlapper
(kan også gøres digitalt). Her får læreren også mulighed for at bruge elevernes
refleksioner til at tilrettelægge sin undervisning.
Rangering af besvarelser og produkter
Lad eleverne
rangere forskellige produkter efter kvalitet, og lad dem argumentere for
rækkefølgen. Dette vil hjælpe eleverne til at forstå, hvad der kræves af en
bestemt type opgave eller arbejde. (Det skal selvfølgelig ikke gøres med
elevernes egne opgaver)
Rettelse af egne opgaver
Lad eleverne
rette deres egne opgaver. Aftal med eleverne, hvad de skal ligge vægt på i
deres i vurdering. Det er vigtigt, at læreren sikre sig, at eleverne har
forstået vurderingskriterierne rigtigt. Eleverne bliver udfordret gennem denne
øvelse, og bliver herigennem mere klar over, hvad man et specielt god til, og
hvor der er plads til forbedring.
Portfolio
Lad eleverne holde
øje med sin egen læringsprogression gennem en portfolio. Bed eleverne om at kigge
sin portfolio igennem, og lad dem notere inden for hvilke emner de eksempelvis
har forbedret sig.
Logbog
En anden
aktivitet man kan bruge til at evaluere, er ved at føre en logbog, hvor
eleverne beskriver, hvad de skal lære, og deres egen faglige udvikling. Denne
aktivitet giver også læreren mulig for at følge med i elevernes progression.
Jeg synes, at denne artikel er god, hvis man
mangler idéer til, hvordan man kan lade eleverne være med til at vurdere og
styre deres egen læring. Ydermere rummer artiklen også en række spørgsmål,
læreren og skolen kan stille sig selv ift. hvordan man involverer eleverne i
evalueringen. Jeg mener derfor, at denne artikel er en god guide til, hvordan
læreren kan holde øje med, om hun får inddraget eleverne tilstrækkeligt i
vurderingen samt hvilke aktiviteter hun kan gøre brug af for at involvere dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar