torsdag den 10. november 2016

Elever skal involveres i evalueringen


Elever skal involveres i evalueringen 

Ifølge Utdanningsdirektoratet i Norge skal elever trænes i at vurdere deres eget arbejde og dermed selv være med til at styre deres læring.

Eleverne bliver ved at deltage i vurderingsarbejdet mere bevidste om, hvor de befinder sig i deres læringsforløb, hvor de skal hen og hvordan de bedst kommer derhen. Selvvurderingen er altså en forudsætning for, at eleverne får et reflekteret forhold til deres egen læring. Eleverne skal være med til at vurdere deres eget arbejde, deres faglige udvikling samt deres kompetencer.

Hvordan involverer man så eleverne i vurderingsarbejdet?
  • ·      Gennem målstyret undervisning
- Eleverne skal have en forståelse for, hvor de skal hen og hvad der forventes af dem
  • ·      Gennem feedback
- Eleverne lærer mere og bliver mere motiverede, når de har mulighed for at bruge fagligt relevante tilbagemeldinger til at forbedre sig.

- Nogle lærere har haft gode erfaringer med at lade eleverne vurdere deres arbejde før læreren giver yderligere feedback.

-  Derudover lader en del lærere, de enkelte elever vurdere hinandens arbejde, hvilket skulle være godt og læringsfremmende for eleverne. Dette forudsætter et godt og trygt læringsmiljø, hvor der er gjort klart, at tilbagemeldingerne kun skal baseres på elevernes faglige præstationer.

  • ·      Gennem forskellige aktiviteter

-     Eleverne kan holde styr på deres egen læring ved at give sig tid til at reflektere over deres arbejde og/eller deres udbytte af undervisningen. Herunder er der nogle forslag til aktiviteter, der kan bruges til at vurdere dette.

To stjerner og et ønske

Denne aktivitet kan både bruges som evaluering af eget arbejde, klassekammeraters arbejde samt lærerens undervisning. Aktiviteten går ud på, at eleven vælger to ting, der er gode (stjerner) samt en ting der godt kunne være bedre (ønske).  

Stop og reflekter

Eleverne vurdere sit eget arbejde ved at tage en lille pause på ca. 2 minutter, hvor de reflekterer over, hvad de har lært.

Exitlapper

Denne evalueringsaktivitet minder en smule om ”Stop og reflekter”, men eleverne får her længere tid til at tænke over, hvad de har lært i løbet af undervisningen. Idéen er, at eleverne skal skrive deres refleksioner ned på nogle papirlapper (kan også gøres digitalt). Her får læreren også mulighed for at bruge elevernes refleksioner til at tilrettelægge sin undervisning.

Rangering af besvarelser og produkter

Lad eleverne rangere forskellige produkter efter kvalitet, og lad dem argumentere for rækkefølgen. Dette vil hjælpe eleverne til at forstå, hvad der kræves af en bestemt type opgave eller arbejde. (Det skal selvfølgelig ikke gøres med elevernes egne opgaver)

Rettelse af egne opgaver

Lad eleverne rette deres egne opgaver. Aftal med eleverne, hvad de skal ligge vægt på i deres i vurdering. Det er vigtigt, at læreren sikre sig, at eleverne har forstået vurderingskriterierne rigtigt. Eleverne bliver udfordret gennem denne øvelse, og bliver herigennem mere klar over, hvad man et specielt god til, og hvor der er plads til forbedring.

Portfolio

Lad eleverne holde øje med sin egen læringsprogression gennem en portfolio. Bed eleverne om at kigge sin portfolio igennem, og lad dem notere inden for hvilke emner de eksempelvis har forbedret sig.

Logbog

En anden aktivitet man kan bruge til at evaluere, er ved at føre en logbog, hvor eleverne beskriver, hvad de skal lære, og deres egen faglige udvikling. Denne aktivitet giver også læreren mulig for at følge med i elevernes progression.



Jeg synes, at denne artikel er god, hvis man mangler idéer til, hvordan man kan lade eleverne være med til at vurdere og styre deres egen læring. Ydermere rummer artiklen også en række spørgsmål, læreren og skolen kan stille sig selv ift. hvordan man involverer eleverne i evalueringen. Jeg mener derfor, at denne artikel er en god guide til, hvordan læreren kan holde øje med, om hun får inddraget eleverne tilstrækkeligt i vurderingen samt hvilke aktiviteter hun kan gøre brug af for at involvere dem.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar