Vores forberedelse til undervisningen på onsdag handler
jo om sammenhænge. I den forbindelse vil jeg nævne Tyler Vigen, der har en
doktorgrad i jura fra Harvard, og som ellers, så vidt jeg kan se fra hans
LinkedIn profil, gør sig som ledelseskonsulent i dag, og som betegner sig selv
som en statistisk provokatør.
Da jeg hørte om ham første gang tænkte jeg, at ham gad jeg i
hvert fald ikke have til bords til en familiefest - det viser sig nok, at han
er 75% kedelig MEN, der er faktisk en mening med galskaben.
På hans hjemmeside, http://tylervigen.com/spurious-correlations,
kan man læse om det han kalder ”Spurious correlations”, som betyder noget i
retning af ”uægte sammenhænge”.
Her kan man f.eks. læse, at der er flere mennesker, der
bliver bidt ihjel af hunde, jo flere penge amerikanerne bruger online på BlackFriday. Eller at antallet af mennesker, der drukner i en swimmingpool, er
afhængigt af det antal film Nicolas Cage medvirker i.
Det Tyler Vigen ønsker at vise med sin hjemmeside er dermed,
at man skal være opmærksom på, at korrelation (en matematisk sammenhæng) ikke
er det samme som kausalitet (årsagsforklaring).
På denne måde kan man bruge eksempler fra hans hjemmeside i
undervisningen til at gøre vores elever opmærksomme på, at man skal være varsom
med at årsagsforklare på baggrund af en matematisk korrelation og dermed er man
med til at opfylde Undervisningsministeriets Fagformål for faget Matematik om at det "skal medvirke til, at eleverne oplever og erkender matematikkens rolle i
en historisk, kulturel og samfundsmæssig sammenhæng, og at eleverne kan
forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse med henblik på at
tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab."
Ellers kan det være, at man ender med elever, som ser
matematiske, stokastiske undersøgelser som intet andet end hvad bl.a. Mark
Twain kaldte for ”Lies, damn lies and statistics”!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar