mandag den 21. november 2016

Anmeldelse af artiklen "10 ud af 9 bliver snydt af statistik"

Thomas Jacobsen har skrevet artiklen ”10 ud af 9 bliver snydt af statistik”, der er publiceret i Illustreret videnskab 2002, nr. 15.
Formålet med artiklen er, at uddanne læseren til at stille sig kritisk overfor den statisk, denne støder på i tv’et og andre steder.

”Hver gang vi åbner en avis eller tænder fjernsynet, bliver vi bombarderet med statistiske fakta om alt. Men statistik er sværere at forstå, end vi tror. Derfor kan det misbruges – og bliver det hyppigt.” (Jacobsen 2002:68)
Sådan lyder den indledende tekst i artiklen, der omhandler forskellige historier/anekdoter om brugen af statistik. Artiklen indledes med en historie om, hvordan statistik fældede en - måske - uskyldig voldtægtsmand, beviserne bestod blot af indicier og en dna-prøve, hvor der kun var 1 ud af 1 million mand, der havde samme profil - i England ville det foruden den mistænkte svare til 19 andre mænd. En lignede historie om, hvordan statistik kan misforstås følger.

Herefter bliver artiklen fulgt op med afsnit omkring, hvordan man i bund og grund kan fifle med og misbruge statistik - man kan manipulere med grafer, der bliver snydt med procenter - og et afsnit handler om, hvordan der er lavet et afsnit omkring, at sammenhængen mellem hvor meget is man spiser og, om man er forkølet. Dette er blot et udpluk af, hvad artiklen indeholder af anekdoter om statistikker.  
"Forlystelsesparker er rene dødsfælder.” (Jacobsen 2002:68)


Artiklen indeholder forskellige bud på, hvordan man kan misbruge statistik. Man kan misforstå procenter, man kan manipulere med grafer, etc. Det bliver på intet tidspunkt angivet i artiklen, hvor alle deres tal og baggrundsviden stammer fra - den manglende kildehenvisning gør eksemplerne tvivlsomme i forhold til artiklens troværdighed. Man kan dog sige, at da Illustreret videnskab har et ry for at være en pålidelig kilde, er det i bund og grund ligegyldigt, om artiklen er pålidelig eller ej. Når alt kommer til alt, forsøger artiklen at få folk til at være skeptiske og kritiske overfor det, de læser eller ser.
Jeg tænker, at denne artikel ville være relevant at bruge som lærer på mellemtrinnet. På trods af, at der først efter 9. klassetrin er et trinmål, der går ud på, at eleverne ”kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data” (Undervisningsministeriet, 2016), synes jeg, at det kunne være relevant allerede at introducere eleverne for de problematikker, der kan opstå ved brugen af statistikker.
Jeg tænker, at artiklen kan være med til at åbne nogle elevers øjne, og udvikle deres ræsonnements kompetence - man kunne måske tilmed sige, at der er mulighed for, at udvikle deres evne til kritisk at kunne tage stilling til dét, de møder i hverdagen.
Litteraturliste:
Jacobsen, Thomas (2002) 10 ud af 9 bliver snydt af statistik. Illustreret videnskab (15) 68-71. Lokaliseret på http://illvid.dk/iv/10-ud-af-9-bliver-snydt-af-statistik
Undervisningsministeriet (2016) Statistik, fase 3. Lokaliseret 21. november 2016 http://www.emu.dk/omraade/gsk-l%C3%A6rer/ffm/matematik/7-9-klasse/statistik-og-sandsynlighed/statistik/fase-3
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar