fredag den 25. november 2016

Terningeeksempel

Jeg havde matematik i 4 klasse og skulle undersøge et par udsagn i forhold til statistik.
Det ene udsagn hed sig, hvad er chancen for at få en 6'er og en 2'er når vi har to terninger til rådighed vs. chancen så for at få to 6'ere?
Der blev arbejdet i grupper og her var der en gruppe, som mente at chancerne var lige store. For at få eleverne til at opfatte forskellen, introducerede jeg terningerne med navne, altså rød og gul, dette for at eleverne kunne se hvad den enkelte enheds muligheder af udfald kunne være.  Herefter opstillede jeg to kolonner med hver af navnene(rød,gul), eleverne skulle nu udfylde hvad gul og rød kunne være, for at opfylde de to ønskede udfald.
Jeg gik lidt videre, og da jeg kommer tilbage, har de fået udfyldt ift. Hvad gul og rød kan vise for at få to 6'ere.
Sidst i lektionen går jeg hen til gruppen, og hører hvad de fandt ud af. De var nu egentligt kommet frem til  det rigtige svar, men virkede til at være lidt usikre. Jeg stilede derfor spørgsmål for at få dem til at komme endnu mere til bunds med spørgsmålet:
Jeg: Hvad kan gul lande på, hvis vi skal kunne få en 6'er og en 2
'er?
Elev 1: den kan lande på 6
Elev 2: og så er rød en 2'er.
Jeg: ja, det lyder helt rigtigt. Kan gul være andet?
Elev 4: neeeej..
Elev 1: jamen prøv nu at kigge her. Vi har jo tegnet det (viser de to kolonner, hvor de har tegnet øjnene ind)
Elev 3: det kan jo også være, at gul bliver 2'eren og rød så er 6'eren
Elev 4: men er det ikke det samme?
Elev 2: nej, fordi hvis vi skal slå en 6'er og en 2'er, så kan rød være to forskellige ting, og gul kan være to forskellige ting.
Jeg: jaae, og hvordan er det i forhold til det andet eksempel, men to 6'ere?
Elev 3: der kan både rød og gul kun være en ting, ligegyldigt hvad, så skal de begge være 6'ere
Jeg: ja, så er chancen det samme?
Elev 1: nej, fordi i den ene er der to muligheder, i den anden er der kun en.
Jeg: ja, det er jeg helt enig med jer i.

Her er det klart at nogle af eleverne kom længere i deres forståelse efter arbejdet med de to kolonner. Om de alle har forstået det 100% det er svært at sige, umiddelbart ikke, elev 4 har højt sandsynligt ikke fået helt fat i det. Men at de fik arbejdet mere visuelt, ved at tegne øjnene for hver individuelle terning ned, tror jeg gav dem bedre indsigt, samt at de fik sat det op i en tabel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar