torsdag den 17. november 2016

Case - Kan læring ske gennem fællesskabet?

Jeg kommer ind i en 3. klasse som lærervikar, vi skal have en enkelt lektion matematik sammen. I vikarbeskeden er beskrevet, at klassen har nogle vikartime-regler, som eleverne skal følge - bland andet, at hvis de bliver bedt om at arbejde i grupper, skal alle deltage i en gruppe, hvilket viser sig at blive relevant for den time, jeg vikarierer i.

Elevernes opgave er nu, at arbejde med nogle allerede udleveret kopiark i deres inddelte matematik-grupper. Klassen er i gang med et forløb indenfor sandsynlighed og statistik. Eleverne går stille og roligt i gang, men ved det ene bord sidder 4 elever og har - hvad der ligner - en omfattende diskussion. Jeg sætter mig ved bordet for at lytte til deres diskussion og for at finde ud af, hvad denne indebærer - er det frikvartersproblemer, er de uenige om, hvordan de skal gribe opgaverne an, er de nået frem til forskellige svar?

Diskussionen viser sig at bunde i flere ting - elev 1 har svært ved at arbejde sammen med andre. Elev 2 har svært ved at forstå, hvad opgaven går ud på - han er i tvivl om, hvordan han skal konstruere en tabel og udfylde denne, de to sidste elever sidder og prøver på én og samme gang at forklare elev 2, hvordan man laver en tabel og hvad en tabel skal indeholde af oplysninger, herudover kæmper de en brav kamp for at få inddraget elev 1 i det matematiske arbejde.

Her støder vi både på en elev 1, der har en klar holdning til, at matematik ikke skal være et samarbejde mellem flere parter, han mener, at han ikke kan bruge andre elever til selv at opnå en forståelse af matematikken og igennem dette opnå matematiske kompetencer, han er overbevidst om, at læring ikke kan opstå i fællesskabet.

Elev 2 har svært ved at konstruere en tabel, og her tyder noget på (da de andre elever kan konstruere denne uden problemer), at elev 2 mangler noget forståelse af, hvad en tabel bruges til og hvorfor man laver en tabel, hvilket er tankevækkende, når man tænker på, at dette er et af parmålene i FFM (eleven skal kunne konstruere en tabel) efter 3. klassetrin.

Jeg prøver at forklare elev 1, at man sagtens kan lære noget i fællesskab med de andre men inden vi får set os om, er tiden gået og matematiklektionen er færdig.

Jeg tænker efterfølgende videre over, hvordan man kunne gribe elev 1 an i forhold til at få vendt hans holdning til matematik om, så han ville få noget ud af at arbejde sammen med andre elever.

I forhold til elev 2, virker det for mig som om, at han ikke har fået den støtte, han har brug for i forhold til området om tabeller - hvis jeg selv havde været læreren, ville jeg lave en evaluering af elevernes kunne inden for dette område - det kunne være, at det var en gennemgående problematik i klassen.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar