onsdag den 7. december 2016

karakterer og ungdomsuddannelser


Der er jo sommetider snak om, om der skal være gennemsnitsbegrænsninger på ungdomsuddannelserne, der skal tage udgangspunkt i den karakter man får efter 9. Klasse. Jeg synes derfor at det kunne være interessant at undersøge, hvordan den karakter folk får i grundskolens afgangsprøve, hænger sammen med antal fuldførte og afbrudte ungdomsuddannelser.


Her er  statistikken for, hvor mange af de unge, som kom med de laveste karakterer fra grundskolen, som i 2015 henholdsvis fuldførte og afbrød en ungdomsuddannelse.











Her er  statistikken for, hvor mange af de unge, som kom med de højeste karakterer fra grundskolen, som i 2015 henholdsvis fuldførte og afbrød en ungdomsuddannelse.











Jeg har valgt at lave en grafisk fremstilling i form af et søjlediagram der viser forholdet. 





Hvis vi starter med at kigge på de unge med de laveste karakterer, ses det, at der omtrent er ligeså mange, som afbryder deres ungdomsuddannelse, som der er, som gennemfører den.  Faktisk er forskellen kun 5.826 på hvor mange som afbryder og hvor mange som fuldfører.

Kigger man på de unge med den højeste karakter ser det helt anderledes ud.  Her er det langt de fleste, som fuldfører uddannelsen. Det er kun 6.155 af dem, som afbryder uddannelsen. Det vil sige, at for hver af dem, som afbryder, er der 23,5 personer, som fuldfører. Det svarer ca. til at der er én i hver klasse, som afbryder uddannelsen. Hvis vi antager at et hold er på ca 23 studerende.

Forskellen på hvor mange, som dropper ud i forhold til hvor mange, som fuldfører, er altså langt større for de unge med høje karaktere, da langt de fleste af dem fuldfører. Eleverne med de høje karakterer, har altså nemmere ved/ eller er bedre til, at holde deres uddannelse ved lige, og det kan der jo være uendelig mange årsager til som f.eks. opbakningen fra hjemmet, psykiske eller fysiske diagnoser osv.

Jeg kan muligvis forstå at nogen har sat disse tal op, ligesom jeg har gjort, og tænkt at der er alt for mange af de unge med lave karakterer fra grundskolen, som dropper ud af deres ungdomsuddannelse, og at der derfor må være nogle krav for, hvem der kan komme ind. Men samtidig viser det jo også, at lidt over halvdelen af dem faktisk gennemfører, og skal de ikke også have den chance? Konklusionen må altså blive at grundskolekarakteren er ret sigende for, hvordan det komme til at gå på ungdomsuddannelsen, men den er ikke afgørende.

Kilde: ww.dst.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar