fredag den 9. december 2016

Matematik på Spil

Matematik på Spil er Danmarks Matematiklærerforenings bidrag til debatten om det sjove, det morsomme og det matematikudviklende, når vi bruger spil i dagens matematikundervisning i skolen.

Spil er en sjov aktivitet, der både motiverer og kan være en kilde til socialt samvær. Eleverne får igennem arbejdet med Matematik på Spil mulighed for at gøre sig erfaringer med og tanker om spil. De kan bruge matematikken som et redskab til at behandle problemstillinger knyttet til forskellige spilsituationer.

Formålet med Matematik på Spil er;
-       at eleverne opnår erfaring med og forståelse for begreberne chance, risiko og tilfældighed
-       at eleverne bliver i stand til at forstå og handle kvalificeret i situationer, der vedrører tilfældighed, chance og risiko
-       at eleverne får mulighed for at opleve den matematik, der er på spil i forskellige spil

Spil i matematikundervisningen er et godt udgangspunkt for en dialog om sandsynlighed, der bygger på elevernes intuitive chancebegreb. Eleverne bør igennem arbejdet med Matematik på Spil gerne opnå en grundlæggende forståelse for det statistiske sandsynlighedsbegreb som baggrund for deres videre udvikling af det kombinatoriske sandsynlighedsbegreb.

Bogen indeholder en lang række forskellige spil, som er opdelt i forhold til, hvilke klassetrin de egner sig til. Til hvert spil følger en lærervejledning, hvor der blandt andet står noget om differentieringsmuligheder, formål og hvilke kompetencer eleverne bruger.

Jeg synes, at denne bog er super god, hvis man mangler inspiration til, hvordan man kan indføre sandsynlighedsbegrebet på en sjov måde. Bogen kan hentes som PDF på følgende link: http://www.tilst-skole.dk/Infoweb/indhold/Matematikkens%20dag%20-%20matematik%20på%20spil/index.htm




Ingen kommentarer:

Send en kommentar