Der findes mange
måder at evaluere sin undervisning på, men et overskueligt og nemt tilgængeligt
værktøj er spillet Kahoot!. Kort fortalt er Kahoot! et quizprogram hvor du selv
kan bestemme indholdet. Det fungerer sådan, at læreren hjemmefra har lavet en
quiz ved at udfylde en formular med spørgsmål og svar. Så kan eleverne, ved
hjælp af en fælles kode, åbne det samme spil op på deres egen mobil eller
tablet, og nu dyste mod hinanden både i at svare korrekt men også i at svare
hurtigt. Dette kan fungere som en fin summativ evaluering på et hvilket som
helst emne.
Selve opsætningen
af en Kahoot! er meget overskuelig, da udviklerne på forhånd har opsat en
tydelig formular. Det eneste læreren skal overveje er hvilke spørgsmål der ville
være relevante, og sørge for at svarmulighederne er passende.
Når jeg først
opdagede Kahoot! var jeg lidt tilbageholdende. For konkurrence og tests er
noget, jeg mener, at eleverne allerede bliver udsat nok for og som ikke er
tilpasset den enkelte elev. Kahoot! hjælper ikke eleverne med at blive bedre,
men tester deres kendskab til enkelte spørgsmål lige i det ene minut. Der er
ingen mulighed for inklusion eller for at vejlede eleverne på måden der passer
dem bedst. Kahoot! er ikke for alle, og det er svært at lærer noget nyt gennem
spillet. Alligevel finder jeg mig selv i at bygge min egen Kahoot! til
fremtidige elever.
Jeg har ingen
eleverfaringer med Kahoot! selv. Men jeg kender mange fra læreruddannelsen der
har brugt det i deres praktikker. En fælles holdning til Kahoot! er, at det er
en nem og hurtig måde at finde ud af, om eleverne har lært det de skulle.
Samtidig med at eleverne syntes det er sjovt. Særligt havde en medstuderende
fortalt, hvordan Kahoot! havde fundet interesse hos nogle særlig konkurrenceinteresseret
elever, og hvordan de havde fundet glæde ved aktiviteten, hvor de ellers havde
haft det svært med overemnet.
Dette gør, at jeg
gerne vil afprøve Kahoot!. Så længe jeg er opmærksom på hvilke fordele og
ulemper spillet har, mener jeg at det er en udmærket måde at evaluere på. Jeg opfordrer
alle undervisere til at tjekke spillet ud, og evt. afprøve det i en
undervisning – måske har i nogle små Kahoot! genier derude.
Link til Kahoot: getkahoot.com
Blogger: Cecilie Elleby Vestergaard
Ingen kommentarer:
Send en kommentar