onsdag den 7. december 2016

Kahoot! som evalueringsværktøj

Der findes mange måder at evaluere sin undervisning på, men et overskueligt og nemt tilgængeligt værktøj er spillet Kahoot!. Kort fortalt er Kahoot! et quizprogram hvor du selv kan bestemme indholdet. Det fungerer sådan, at læreren hjemmefra har lavet en quiz ved at udfylde en formular med spørgsmål og svar. Så kan eleverne, ved hjælp af en fælles kode, åbne det samme spil op på deres egen mobil eller tablet, og nu dyste mod hinanden både i at svare korrekt men også i at svare hurtigt. Dette kan fungere som en fin summativ evaluering på et hvilket som helst emne.

Selve opsætningen af en Kahoot! er meget overskuelig, da udviklerne på forhånd har opsat en tydelig formular. Det eneste læreren skal overveje er hvilke spørgsmål der ville være relevante, og sørge for at svarmulighederne er passende.

Når jeg først opdagede Kahoot! var jeg lidt tilbageholdende. For konkurrence og tests er noget, jeg mener, at eleverne allerede bliver udsat nok for og som ikke er tilpasset den enkelte elev. Kahoot! hjælper ikke eleverne med at blive bedre, men tester deres kendskab til enkelte spørgsmål lige i det ene minut. Der er ingen mulighed for inklusion eller for at vejlede eleverne på måden der passer dem bedst. Kahoot! er ikke for alle, og det er svært at lærer noget nyt gennem spillet. Alligevel finder jeg mig selv i at bygge min egen Kahoot! til fremtidige elever.

Jeg har ingen eleverfaringer med Kahoot! selv. Men jeg kender mange fra læreruddannelsen der har brugt det i deres praktikker. En fælles holdning til Kahoot! er, at det er en nem og hurtig måde at finde ud af, om eleverne har lært det de skulle. Samtidig med at eleverne syntes det er sjovt. Særligt havde en medstuderende fortalt, hvordan Kahoot! havde fundet interesse hos nogle særlig konkurrenceinteresseret elever, og hvordan de havde fundet glæde ved aktiviteten, hvor de ellers havde haft det svært med overemnet.


Dette gør, at jeg gerne vil afprøve Kahoot!. Så længe jeg er opmærksom på hvilke fordele og ulemper spillet har, mener jeg at det er en udmærket måde at evaluere på. Jeg opfordrer alle undervisere til at tjekke spillet ud, og evt. afprøve det i en undervisning – måske har i nogle små Kahoot! genier derude.  

Link til Kahoot: getkahoot.com

Blogger: Cecilie Elleby Vestergaard

Ingen kommentarer:

Send en kommentar