fredag den 2. december 2016

Hovedregning som læringsmål?

Jeg har altid været ekstremt dårlig til hovedregning... Altså den hovedregning hvor du ikke har et papir og en blyant til at skrive tallene ned med.. Giv mig et tilfældigt regnestykke på over 3 2 cifre der ikke giver et lige tal, og jeg vil stå med et tomt blik og kæmpe for at gennemskue det...

Jeg forstår stadig matematikken bedre end mange andre jeg kender. Jeg kan nemt gennemskue beviser og jeg vil også sige, at jeg har kompetencer inden for alle de matematiske kompetencer. Jeg har aldrig stået  en situation, hvor jeg ikke har kunne klare mig uden hovedregning. En del af det skyldes, at jeg har lommeregner i mobilen.. Så mit spørsmål er... Hvorfor SKAL vi piske børnene igennem hovedregning og tabeltræning? Hvorfor er det vigtigt?

En artikel på folkeskolen.dk skrevet af Lisser Rye Ejersbo har netop samme emne som genstand. Hun skriver, at vi har brug for hovedregning for at udvikle hurtige regnestrategier. Hun skriver at hovedregning støtter mentale processer og udvikler fleksible strategier. Hun opfordrer lærere til at starte undervisningen med mentale matematikopgaver, selvom nogle elever falder fra i øvelsen. Det vigtige ved øvelsen, er at der skal kommunikeres om regnestrategier efterfølgende, og et hjælpemiddel til øvelsen kan være kort hvor tallene står på.

Personligt ville jeg selv med kort have svært ved at beholde fokus i sådan en øvelse. Netop fordi tallene ikke giver mening hvis ikke jeg kan skrive dem op under hinanden. Jeg bruger samme metode oppe i mit hoved som på papiret, og det er den metode helt sikkert ikke anvendelig til. Jeg har øvet med alle regnestrategier, og jeg kender godt til positionssystemet, og at tal kan deles op så de er lettere fordøjelige.. alligevel går min hjerne i baglås når jeg hovedregner...

Men betyder det, at jeg ikke kan hovedregne, at jeg ikke har fået udviklet nogle fleksible regnestrategier? Det vil jeg ikke sige.

Hvis vi læser artiklen ødelægger lommeregneren vores evne til at regne i hovedet er det heller ikke tilfældet. De siger netop, at lommeregneren kan bruges til at hjælpe børn med at se og forstå sammenhænge imellem tal, der kan være sværere at overskue når man skal hovedregne.

Dette syntes jeg er en vigtig pointe, da jeg netop selv bruger lommeregneren som et hjælpemiddel til at udregne et større mønster, og på den måde for udviklet min matematiske talforståelse.

De skriver videre, at hovedregning er blevet forældet og relevant. Eleverne keder sig i undervisningen når de skal hovedregne, og kan ikke se meningen med det. Det er heller ikke nødvendigt i den virkelige verden længere siger det.


Ikke tro, at jeg ikke syntes eleverne skal kunne NOGET hovedregning, og bare bruge lommeregneren hele tiden. Eleverne skal stadig kunne lave overslag, og de skal forstå hvordan de mest brugte tabeller udvikler sig. Men.. Jeg syntes der er alt for stor fokus på hovedregning, og ikke nok fokus på at bruge lommeregneren til at lære eleverne at udvikle gode regnestrategier.

Lommeregneren har som alle andre hjælpemidler et kæmpe potentiale, og det er vores opgave som lærere at lære eleverne, hvordan lommeregneren kan bruges som hjælpemiddel, frem for at erstatte al matematisk tænkning, som jeg føler vi nogle gange får eleverne til at tro den gør.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar