Hvis I er interesseret i at læse artikler om
matematikundervising, er der en rigtig god svensk avis I bør læse - Nämnaren.
Avisen udgives fire gange per år og er lavet til lærere, lærerstuderende,
forskere og andre der er matematikinteresserede. I avisen kan man
læse forskellige artikler om forskning, praktiske erfaringer, forskellige
matematikprojekter samt mange sjove og udfordrende opgaver - både på elevniveau
og voksenniveau.

I den seneste udgave, som udkom i november er
der en artikel, "Mitt extremt begåvade barn" der handler om en mors fortælling af
hvordan det er at have et barn med særlige forudsætninger og hvilke problemer
hun i forlængelse af dette, er støt på gennem datterens skolegang. Moderen
beskriver i artiklen hvordan hun oplever at den pågældende skole ikke tog
hendes datters behov alvorligt og en lærer i klassen sagde at hun ” inte
alls tror på begreppet särskild begåvning och att hon var säker på att det
växer bort.” Moderen fortæller ligeledes også om det dilemma børn med særlige
forudsætninger bliver sat i, når der ingen tilbud er til disse børn. En
konsekvens af dette er at nogen familier vælger at flytte til Danmark for at
børnene kan komme på en specialskole.
Artiklen er interessant at læse da vi høre en historie af
en forældres perspektiv på et centralt problem i folkeskolen. Det er hertil
også skræmmende at blive gjort opmærksom på at et land så tæt på Danmark, som
vores naboland har så anderledes en måde at drive folkeskolen på.
Link til Nämnarens hjemmeside: http://ncm.gu.se/namnaren
Kilde: Sjöberg, Malin: Mitt extremt begåvade barn, s.
19-30. I Nämnaren 200
Ingen kommentarer:
Send en kommentar