onsdag den 7. december 2016

Stafet evaluering

Her er et eksempel på evaluering fra en matematiklektion jeg har været med i.
Eleverne havde om forskellige figurer(firkanter og trekanter) og derefter skulle de spejle. Eleverne blev delt op i fire grupper, således at vi kunne påbegynde en stafet.
Stafetten var således om, hvad eleverne havde lært hen ad dagen. Det gjaldt altså om, at de skiftevis skulle løbe hen til en planche og skrive eller tegne hvad de havde lært i dag. På plancherne endte det med, at eleverne havde begreber såsom: kvadrat, rektangel, spejle, ligebenet trekant, bukke papiret osv., og en del af disse var understøttet via en tegning.
Til sidst samler hele klassen kort op på alle plancher, og der forklares fra gruppemedlemmerne, hvad eleverne har ment, med det de har skrevet.
Min erfaring med denne evalueringsform er, at eleverne syntes, at det er en sjov måde at evaluere på. Herudover er det en god måde at få et overblik over, om de har fået fat i det de har lært, og at de ikke har glemt det, så snart de har rejst sig fra stolen. Det er endvidere en god måde at få eleverne til selv, at sætte ord på, hvad de har lært. Og sidst men ikke mindst, er den korte opsamling god ift. At de endnu engang kort repeterer det lærte, og her er en chance for, at flere elever går ud med en aha opfattelse af det lærte. Der er selvfølgelig også bevægelse indover, hvilket heller ikke er tosset.
Ulemperne kan være, at eleverne ender med at tage det lidt for meget som en leg, og egentligt ikke tænker fagligt i form af at lære. Samt at en elev godt vil kunne fortælle til en anden i gruppen, hvad han/hun skal gå op og skrive. Så kan man diskutere, om det vil være en god ide, at lave en regel om, at man ikke må snakke sammen i gruppen, og om det overhovedet er muligt at lave denne regel, for så ved de andre jo ikke, hvad der allerede står, når det er deres tur til at skrive noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar