Som kommende
folkeskolelærer føler jeg det er nødvendigt at forholde mig til social arv. Negativ
social arv forekommer, og følgende vil være data hentet fra Danmark Statistik,
som jeg derefter har analyseret og grafisk fremstillet et bevis over.
For kort at
forklare hvad negativ social arv er bruger jeg her Gyldendals definition:
”Social arv, et
menneskes overtagelse af viden, holdninger og personlighedstræk fra forældrene
gennem opvæksten. Begrebet anvendes hyppigst i betydningen "negativ"
social arv, hvor børn viderefører og bliver bærere af de samme belastende
livsomstændigheder og reaktionsmønstre som forældrene”.
Med egne ord
omhandler negativ social arv hvordan forældrenes baggrund kan have påvirkning
på børnenes opvækst og fremtid. Da skolen er en stor del af elevernes hverdag
og er første skridt i deres uddannelse kan den have en betydning for at mindske
den negative sociale arv. Jeg mener at vi som lærer har et stort ansvar for at
være opmærksom på negativ social arv og for at gøre vores bedste for at mindske
den. Derfor har jeg valgt at skrive dette indlæg.
For at kunne lave
et diagram der kan sammenligne de forskellige uddannelses niveauer med hinanden
har jeg valgt at beregne andelen af dem der har fuldført ungdomsuddannelse og
dem uden en ungdomsuddannelse.

Så har jeg
opstillet procenterne i et kurvediagram der derved giver et tydeligt overblik
over om de unge føler den sociale arv ved enten at uddanne sig eller ej. Diagrammet
er opstillet efter ordnede variabler.

Det ses tydeligt
at jo højere uddannelsesniveau forældrene har, jo flere unge har en
ungdomsuddannelse. Dette ses ved at den blå kurve er forholdsvis venstreskæv,
og at den orange er højreskæv. Laver jeg en lineær tendenslinje på de unge der
har fuldført en ungdomsuddannelse, kan jeg se at i gennemsnit stiger procenten
med 4,4 hver gang forældrenes har et trin højere i uddannelsesniveau.

Dette tydeliggør
at negativ social
arv er en virkelighed i Danmark. Jeg mener derfor, at det er
nødvendigt, at være opmærksom på dette som folkeskolelærer, da vi har mulighed
for at være med til at højene elevernes chance for lige muligheder.
Blogger: Cecilie Elleby Vestergaard
Kilder: denstoredanske.dk statistikbanken.dk
Ingen kommentarer:
Send en kommentar