onsdag den 7. december 2016

Evaluering og feedback                                                                   
Den danske folkeskoles ringe placering i PISA-undersøgelsen i 2003, har siden resulteret i øget opmærksomhed og stramning af evalueringskulturen med b.la indførelsen af nationaltest, elevplaner og offentliggørelse af afgangsklassernes eksamensgennemsnit. En overordnet konklusion i PISA-rapporten blev, at vi i Danmark manglede en egentlig evalueringskultur. Danmarks evalueringsinstitut (EVA) har sidenhen i en rapport fra 2011 konkluderet, at lærerne er blevet bedre til at sætte mål for eleverne og evaluere disse. Denne form for summativ evaluering mener mange forskere, heriblandt John Hattie, ikke ændrer undervisningen og elevernes læring, hvor imod formativ evaluering ses som en vigtig del af elevernes læringsudbytte (Andreassen, 2013:13). Feedback er ofte et begreb som kobles sammen med evaluering eller tilbagemeldinger. Feedback virker som en effektiv kommunikationsstrategi og er ifølge de to newzealandske professorer, John Hattie og Helen Timperley, et af de mest effektive redskaber til læring.

Hvad er evaluering egentlig for en størrelse?
Begrebet evaluering er lånt fra USA (evaluation; værdisættende vurdering), og anvendes som et meget rummeligt begreb i dansk pædagogiske sammenhænge. Det blev indført i dansk uddannelsesterminologi ultimo 1960’erne.
Evaluering i og af undervisning og pædagogiske processer har til opgave at forstå og løse opgaver, der vedrører læring og udvikling. (Bendixen 2014: 112).
Evaluering af elevernes præstationer står ikke alene da det ofte sættes i relation til andre målinger og kriterier, bl.a. målene for undervisningen samt den pågældende elevs tidligere præstationer. Man skelner desuden mellem formativ -og summativ evaluering, hvor den formative er mere procesorienteret end den summative, som er mere resultatorienteret.

Hvorfor er formativ evaluering vigtigt?
Formativ evaluering anvendes løbende som en del af den pædagogiske proces og er et helt nødvendigt værktøj i alle undervisningssituationer og undervisningsformer. Ved formativ evaluering er formålet at man som underviser kan sikre udviklingen af en læringssituation, undervisningen samt det videre planlægningsforløb, gennem feedback.
En løbende evaluering er en del af den enkelte folkeskoles kvalitetsudvikling, sådan lyder ordene fra ministeriet for børn, undervisning og ligestilling (2005). Evaluering bliver altså en del af princippet om undervisningsdifferentiering og skal bl.a. tage udgangspunkt i elevernes udbytte af læring set i forhold til trin- og slutmål.  
Her kan man hente hjælp fra professor John Hattie, der på baggrund af sin forskning, er nået frem til, at især tydelige mål og formativ evaluering, er to helt centrale redskaber, som kan understøtte elevernes læring. I forlængelse af dette, har han udviklet en mere procesorienteret feedbackmodel i samarbejde med Helen Timperley, som sikrer at evalueringen bliver brugt bevidst og fremadrettet. Se screencast med en kort gennemgang af feedbackmodellen.

Hvad er styrken ved feedback?
Ifølge Hattie & Temperley skal feedback anvendes i en læringssituation, hvor man reducerer afstanden mellem den nuværende og den ønskede forståelse, for at have en effekt. Ydermere er det vigtigt at den feedback man giver ikke relaterer til ukendt stof, men er en korrigering af elevernes fejltolkning.
Effektiv feedback kan kædes sammen med tre essentielle spørgsmål som læreren skal stille eleven og denne skal lære at stille sig selv:
1.       Hvor er jeg på vej hen?
2.       Hvordan klarer jeg mig?
3.       Hvor skal jeg hen herfra?
Man skal altså som lærer styrke elevernes kompetencer til ”at lære at lære”, samt hjælpe eleverne gennem tydelig mål og tilpassede udfordringer.
Jeg er selv fortaler for den mere procesorienterede feedback/evaluering, fremfor den resultatorienterede, da jeg mener den giver læreren et bedre billede af elevens faglige, personlige og sociale lærings- og udviklingspotentialer.
Det er vigtigt at huske på at:
Feedback ikke er ”svaret”, det er blot et af de stærke svar.
(Andreassen, 2013:46)

Hvad tænker I kære læsere, er I enige i at formativ evaluering er essentiel i forhold til elevernes læring?

Litteraturliste

Andreassen, R., Bjerresgaard, H., Bråten, I., Hattie, J., Hermansen, M., Hopfenbeck, N, T., … Wille, S, T. (2013). Feedback og vurdering for læring. Frederikshavn: Dafolo Forlag.

Bendixen, Carsten (2014). Ny pædagogisk opslagsbog - evaluering. Hans Reitzels Forlag.

EVA, Danmarks evalueringsinstitut (2011). Lokaliseret d. 24/11-16 på: https://www.eva.dk/


Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling (2005). Lokaliseret d. 28/11-16 på:  http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2005/Sep/050923-Evalueringen-i-folkeskolen-styrkes

Ingen kommentarer:

Send en kommentar