Evaluering og feedback
Den danske
folkeskoles ringe placering i PISA-undersøgelsen i 2003, har siden resulteret i
øget opmærksomhed og stramning af evalueringskulturen med b.la indførelsen af
nationaltest, elevplaner og offentliggørelse af afgangsklassernes
eksamensgennemsnit. En overordnet konklusion i PISA-rapporten
blev, at vi i Danmark manglede en egentlig evalueringskultur. Danmarks
evalueringsinstitut (EVA) har sidenhen i en rapport fra 2011 konkluderet, at
lærerne er blevet bedre til at sætte mål for eleverne og evaluere disse. Denne
form for summativ evaluering mener mange forskere, heriblandt John Hattie, ikke
ændrer undervisningen og elevernes læring, hvor imod formativ evaluering ses
som en vigtig del af elevernes læringsudbytte (Andreassen, 2013:13). Feedback er
ofte et begreb som kobles sammen med evaluering
eller tilbagemeldinger. Feedback virker som en effektiv kommunikationsstrategi
og er ifølge de to newzealandske professorer, John Hattie og Helen Timperley,
et af de mest effektive redskaber til læring.
Hvad er evaluering
egentlig for en størrelse?
Begrebet evaluering
er lånt fra USA (evaluation; værdisættende vurdering), og anvendes som et meget
rummeligt begreb i dansk pædagogiske sammenhænge. Det blev indført i dansk
uddannelsesterminologi ultimo 1960’erne.
Evaluering i
og af undervisning og pædagogiske processer har til opgave at forstå og løse
opgaver, der vedrører læring og udvikling. (Bendixen 2014: 112).
Evaluering af elevernes præstationer står ikke alene da det ofte sættes
i relation til andre målinger og kriterier, bl.a. målene for undervisningen
samt den pågældende elevs tidligere præstationer. Man skelner desuden mellem
formativ -og summativ evaluering, hvor den formative er mere procesorienteret end
den summative, som er mere resultatorienteret.
Hvorfor er formativ evaluering vigtigt?
Formativ evaluering anvendes løbende som en del af den
pædagogiske proces og er et helt nødvendigt værktøj i alle
undervisningssituationer og undervisningsformer. Ved formativ evaluering er
formålet at man som underviser kan sikre udviklingen af en læringssituation,
undervisningen samt det videre planlægningsforløb, gennem feedback.
En løbende evaluering er en del af den enkelte folkeskoles
kvalitetsudvikling, sådan lyder ordene fra ministeriet for børn, undervisning
og ligestilling (2005). Evaluering
bliver altså en del af princippet om undervisningsdifferentiering og skal bl.a.
tage udgangspunkt i elevernes udbytte af læring set i forhold til trin- og
slutmål.
Her kan man
hente hjælp fra professor John Hattie, der på baggrund af sin forskning, er
nået frem til, at især tydelige mål og formativ evaluering, er to
helt centrale redskaber, som kan understøtte elevernes læring. I forlængelse af
dette, har han udviklet en mere procesorienteret feedbackmodel i samarbejde med
Helen Timperley, som sikrer at evalueringen bliver brugt bevidst og
fremadrettet. Se
screencast med en kort gennemgang af feedbackmodellen.
Hvad er styrken ved feedback?
Ifølge
Hattie & Temperley skal feedback anvendes i en læringssituation, hvor man
reducerer afstanden mellem den nuværende og den ønskede forståelse, for at have
en effekt. Ydermere er det vigtigt at den feedback man giver ikke relaterer til
ukendt stof, men er en korrigering af elevernes fejltolkning.
Effektiv
feedback kan kædes sammen med tre essentielle spørgsmål som læreren skal stille
eleven og denne skal lære at stille sig selv:
1. Hvor er jeg på vej hen?
2. Hvordan klarer jeg mig?
3. Hvor skal jeg hen herfra?
Man skal
altså som lærer styrke elevernes kompetencer til ”at lære at lære”, samt hjælpe
eleverne gennem tydelig mål og tilpassede udfordringer.
Jeg er selv
fortaler for den mere procesorienterede feedback/evaluering, fremfor den
resultatorienterede, da jeg mener den giver læreren et bedre billede af elevens
faglige, personlige og sociale lærings- og udviklingspotentialer.
Det er
vigtigt at huske på at:
Feedback ikke er ”svaret”, det er
blot et af de stærke svar.
(Andreassen, 2013:46)
Hvad tænker I kære læsere, er I enige i at formativ
evaluering er essentiel i forhold til elevernes læring?
Litteraturliste
Andreassen,
R., Bjerresgaard, H., Bråten, I., Hattie, J., Hermansen, M., Hopfenbeck, N, T.,
… Wille, S, T. (2013). Feedback og vurdering for læring. Frederikshavn: Dafolo
Forlag.
Bendixen, Carsten (2014). Ny
pædagogisk opslagsbog - evaluering. Hans Reitzels Forlag.
EVA, Danmarks evalueringsinstitut (2011). Lokaliseret d.
24/11-16 på: https://www.eva.dk/
Ministeriet for børn, undervisning og ligestilling (2005).
Lokaliseret d. 28/11-16 på: http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Folke/2005/Sep/050923-Evalueringen-i-folkeskolen-styrkes
Ingen kommentarer:
Send en kommentar